Z jakich przewodów korzystają systemy centralnego smarowania?
Nowoczesne linie technologiczne, maszyny budowlane, górnicze, rolnicze oraz wiele innych maszyn przemysłowych nie mogłoby płynnie i bezawaryjnie pracować bez systemów centralnego smarowania. Układy te służą do stałego dostarczania środka smarnego do wielu punktów. Dzięki ich pracy zachowana jest płynność w poruszaniu się wszystkich ruchomych elementów tych maszyn, gdyż mają one zagwarantowaną odpowiednią ilość środka smarnego. Bez niego byłyby narażone na powstawanie różnych uszkodzeń spowodowanych negatywnymi skutkami tarcia.
Jakie są zalety systemów centralnego smarowania?
- Wszystkie ruchome elementy maszyn przemysłowych, linii technologicznych oraz maszyn budowlanych mają zapewnione ciągłe smarowanie.
- Środek smarny dozowany jest w odpowiedniej ilości dostosowanej do specyfiki pracy danej maszyny.
- Stale dozowany środek smarny eliminuje negatywne skutki tarcia.
- Smarowanie zapewnia dłuższą żywotność maszynom.
- Zastosowanie systemów centralnego smarowania redukuje ryzyko powstania różnych awarii i uszkodzeń maszyn.
- Bezawaryjna praca maszyn przemysłowych i budowlanych pozwala zaoszczędzić pieniądze potrzebne na wykonanie niezbędnych napraw oraz uniknąć przestojów produkcyjnych.
- Budowa układów centralnego smarowania jest prosta, dzięki czemu są one niezawodne.
Jak działają i z jakich elementów składają się systemy centralnego smarowania?
Sercem każdego systemu centralnego smarowania jest pompa. Może być ona ręczna, pneumatyczna, elektryczna albo wieloprzewodowa. Jest odpowiedzialna za tłoczenie środka smarnego do całego układu. Ważnymi elementami takich systemów są również dozowniki i rozdzielacze, a także urządzenie sterujące pracą układu oraz przewody rurowe i łączniki. Smar jest cyklicznie tłoczony przez pompę naprzemiennie do jednego z dwóch przewodów magistrali sterowniczej. Dzięki temu ciśnienie w przewodach cyklicznie się zmienia, co powoduje działanie rozdzielaczy dozujących, które następnie podają smar do punktów odbioru.Jakie przewody są stosowane w systemach centralnego smarowania?
Przewody wykorzystywane w układach centralnego smarowania są niezbędne, gdyż to właśnie nimi transportowany jest smar w całym systemie. Aby wybrać odpowiedni przewód rurowy do konkretnego układu, należy przede wszystkim określić ich optymalną średnicę. Powinna być ona dopasowana do długości przewodu oraz oporów przepływu. Opory te uzależnione są od natężenia przepływu oraz temperatury i rodzaju środka smarnego. W tego typu układach stosuje się przewody główne, przewody łączące dozowniki z magistralą główną oraz przewody łączące wyloty dozowników z obudowami łożysk.Duży wybór przewodów do systemów smarowania oferuje między innymi firma Układy Centralnego Smarowania Sp. z o.o. z Poznania. Przewody te mogą być skręcane (prostsze w montażu, jednak nieodpowiednie do pracy z wysokim ciśnieniem) albo zakuwane (przeznaczone do wysokich ciśnień). Mogą być wykonane z różnych materiałów. W systemach o średnim roboczym ciśnieniu pracy wykorzystuje się najczęściej przewody nylonowe, które charakteryzują się dużą wytrzymałością i doskonałymi właściwościami mechanicznymi. Są odporne na działanie różnych substancji takich jak np.: oleje, roztwory soli czy paliwa. Mogą pracować w zakresie temperatury od -40°C do +80°C. Przewody wysokociśnieniowe są przeznaczone do układów o wysokim roboczym ciśnieniu pracy, które są narażone na wstrząsy i drgania. Stosuje się je zazwyczaj w maszynach budowlanych i rolniczych. Składają się z kilku warstw materiału i są wzmocnione pojedynczym lub podwójnym oplotem syntetycznym. Mogą pracować w temperaturze od -60°C do +100°C.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana