Wszystko o asfalcie – rodzaje, definicja i koszt naprawy
Asfalt to surowiec używany głównie do budowy nawierzchni drogowych. Jakie ma pochodzenie? Jakie wyróżnia się jego rodzaje? Czym właściwie jest oraz co wpływa na jego właściwości? Jak wygląda jego produkcja? O czym jeszcze dobrze jest wiedzieć? Jaka jest cena za naprawę asfaltu? Informacje na ten temat znajdziesz w naszym artykule. Zapraszamy do lektury!
Czym jest właściwie asfalt?
Asfalt to mieszanina wielocząsteczkowych węglowodorów. Mają one pochodzenie naturalne lub otrzymywane są z jednej frakcji przerobu ropy naftowej. Stosuje się go do budowy nawierzchni dróg czy jako materiał izolacyjny. Na właściwości wpływają:
- penetracja
- temperatura mięknienia
- temperatura łamliwości
Asfaltem nazywa się także asfaltobeton, a więc mieszankę mineralno-asfaltową, którą stosuje się do budowy nawierzchni dróg. Wówczas używany jest w formie lepiszcza kruszywa.
Główne rodzaje asfaltów
Do utrzymania nawierzchni drogowych i ich budowy używa się wybranych rodzajów asfaltów:
- drogowych – konwencjonalnych
- drogowych twardych
- wielorodzajowych
- modyfikowanych polimerami
Asfalt jest materiałem, który wiąże ziarna kruszywa i przenosi siły zewnętrzne, które oddziałują na nawierzchnię ze strony środowiska zewnętrznego i pojazdów. Ponadto tworzy ochronną osłonę na ziarnach kruszywa. Dzięki temu chroni przed czynnikami zewnętrznymi. Są nimi na przykład woda lub środki odladzające.
Inny podział asfaltu
Wyróżnia się spośród asfaltu:
- naturalny – jego złoża występują w przyrodzie w okolicy złóż ropy naftowej. Występują w formie złóż bitumicznych o zawartości 55-98% czystego asfaltu oraz skał bitumicznych. Są to zwykle wapienie, dolomity, nierzadko piaskowce czy skały o strukturze porowatej, które są nasycone asfaltem w 10-15% objętości skały
- ponaftowy – może być drogowy, używany do tworzenia nawierzchni drogowych asfaltowych, jak i asfalto-betonowych, jak również remontu nawierzchni czy spryskiwania nawierzchni. Wyróżnia się poza tym izolacyjny, który stosuje się do produkcji mas, które są niezbędne przy tworzeniu papy, lepików, emulsji, kitów czy mas do wykonywania powłokowych izolacji wodochronnych
Jak wygląda produkcja asfaltu?
Do produkcji asfaltu stosuje się:
- czysty asfalt
- kruszywo
- wypełniacz
Następnie surowiec na asfalt przewożony jest do wytwórni mas bitumicznych z użyciem cysterny. Potem w temperaturze 160 stopni Celsjusza przelewa się go do ogromnego mieszalnika. Później mieszanka jest ładowana na samochody ciężarowe. Następnie trafia na teren inwestycji. Ważne, aby została wylana w ciągu około godziny. W innym przypadku zastygnie. Należy pamiętać, aby przedtem położyć warstwę podbudowy. Powinna ona wynosić 11 centymetrów. Nie można także zapomnieć o warstwie wiążącej około 8 centymetrów. Ostatnią nakłada się warstwę ścieralną około 4 centymetrów. Systematyczność i płynność w procesie układania nawierzchni jest ważna. Dostawy mieszanki powinny przychodzić w przerwach dokładnie określonych. Walce muszą się poruszać bez odstępów z dokładnie dobraną prędkością. Masa powinna być wytrzymała i gładka. Warto wiedzieć, że warstwa ścieralna powinna pozostać w nienaruszonym stanie nawet do 10-15 lat.
Jaki jest koszt naprawy asfaltu?
Cena asfaltu i jego naprawy zależy od wybranej metody. Może być przeprowadzana na zimno lub gorąco. Koszty wypożyczenia maszyn czy urządzeń jest większy przy naprawie na gorąco, podobnie jak koszty pracy. W przypadku kosztów materiałów i surowców droższa jest metoda na zimno. Czasochłonna jest metoda na gorąco. Podobnie jest z kosztami energii i paliw. Ostatecznie droższa jest metoda na gorąco. W przypadku napraw cząstkowych na przykład pojedynczych dziur czy niewielkich ubytków koszt naprawy asfaltu na zimno jest niższy niż na gorąco. Przy naprawach generalnych polecana jest naprawa asfaltu na gorąco.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana