Podstawowy podział łańcuchów napędowych

Spis treści
Niezawodne działanie maszyn i urządzeń w przemyśle i technice wymaga sprawnych i skutecznych napędów. Są one realizowane najczęściej za pomocą wytrzymałych łańcuchów napędowych, które dostępne są w wielu wariantach konstrukcyjnych i o różnych parametrach. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak przedstawia się podstawowy podział łańcuchów napędowych.
Czym są łańcuchy napędowe?
Łańcuchy napędowe są ważnym elementem odpowiedzialnym za przenoszenie napędu w maszynach i urządzeń stosowanych w wielu działach przemysłu. Łańcuchy napędowe poddawane są dużym obciążeniom i muszą pracować w bardzo trudnych warunkach. Dlatego produkowane są z najwyższej jakości materiałów, które zapewniają im dużą wytrzymałość i odporność na uszkodzenia. Dystrybucją łańcuchów napędowych dla przemysłu zajmują się specjalistyczne firmy handlowe. Jedną nich jest dystrybutor rozwiązań dla przemysłu TLC Łożyska z Warszawy-Wesołej, który oferuje także łożyska toczne i ślizgowe, pasy napędowe, tuleje ślizgowe, uszczelnienia techniki obrotowej oraz inne komponenty technik przeniesienia mocy.
Rodzaje łańcuchów napędowych
Łańcuchy napędowe charakteryzują się wszechstronnością i dużą wytrzymałością. Dzielą się na drabinkowe, płytkowe i pierścieniowe. Z kolei wśród drabinkowych, wyróżnić można łańcuchy sworzniowe, tulejowe i rolkowe. I to te ostatnie są najczęściej stosowane w przemyśle. Typowy łańcuch rolkowy składa się z pojedynczego rzędu rolek. W mechanizmach gdzie przenoszone obciążenia są większe, stosuje się łańcuchy dwurzędowe, natomiast tam, gdzie występują ekstremalne obciążenia zastosowanie znajdą szersze łańcuchy wielorzędowe, które mogą mieć trzy, cztery lub nawet pięć rzędów. Dostępne są łańcuchy rolkowe, które nie wymagają smarowania, a także specjalne konstrukcje przystosowane do pracy w środowiskach o dużym zapyleniu czy w środowiskach wodnych.
Jak zbudowane są napędowe łańcuchy rolkowe?
Łańcuchy rolkowe zbudowane są z dwóch rodzajów naprzemiennie ułożonych ogniw, które mają postać drabinek. Łączy się je za pomocą tulejek, na których osadzone są obrotowe rolki oraz sworzni, które wchodzą w środek tulejek. Sworznie mają możliwość swobodnego obracania się w tulejkach, co pozwala na precyzyjne opasanie koła zębatego. Łańcuch napędowy łączy się za pomocą specjalnych spinek i półspinek.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Fut Lift Sp. z o.o.
Wózki elektryczne, spalinowe, widłowe
woj. świętokrzyskie26-130 Suchedniów, Warszawska 22