Kto pracuje w stoczni i jak ona funkcjonuje?
Stocznia określana jest często jako miejsce budowy, przebudowy, rozbiórki i naprawy wodnych statków. W zakładach przemysłu stoczniowego tworzy się części konstrukcji kadłuba statku, instaluje się wyposażenie czy wykonuje się prace wykończeniowe, jak i próbne uruchamiające statki. Często proces wymaga specjalistycznych środków, takich jak doki czy wyciągarki. Produkuje się je w Gdyni, Gdańsku i Szczecinie. Dowiedz się, jak wygląda praca w stoczni!
Czym jest właściwie stocznia?
Stocznia w Szczecinie lub innym mieście stanowi zakład przemysłowy. Odpowiada on za budowę, remont, przebudowę lub likwidację wodnych statków. Instaluje się statki z dostępnych części. Urządzenia czy wyposażenie produkuje się w innych zakładach. Zwykle w stoczniach powstaje jedynie kadłub. Najpierw statek buduje się na lądzie na pochylni lub w doku. Wykonuje się odpowiednią liczbę montowań. Po uzyskaniu szczelnego kadłuba bądź sekcji przeprowadza się wodowanie. Jest to pierwsze wprowadzenie statku na wodę. Z kolei prace wykończeniowe tworzy się z kadłubem zacumowanym przy nabrzeżu wyposażeniowym. Do działów i obszarów stoczni należą:
- doki,
- kadłubownia,
- baseny stoczniowe,
- warsztaty,
- trasernia,
- nabrzeża.
Przy produkcji statków stosuje się kabiny lakiernicze, systemy nawilżania czy chłodzenia powietrza, technologie utwardzania czy rekuperatory.
Jak wygląda przemysł stoczniowy w Polsce?
Najbardziej znana jest stocznia w Gdańsku. Oprócz tego popularne są w Gdyni i Szczecinie. Warto wiedzieć, że 10% europejskiej produkcji stoczniowej realizuje się w Polsce. Jest to więcej niż w Hiszpanii, Francji czy Wielkiej Brytanii. Jak się okazuje, w 2006 roku w przemyśle stoczniowym zatrudniono około 23 tysięcy ludzi, a w 2015 roku 31 tysięcy.
Specjalizacja europejskiego przemysłu stoczniowego
Europejski przemysł stoczniowy skupia się na następujących sekcjach:
- nowych budowach – uniwersalnym okrętownictwie,
- remontach – statków czy instalacji do wydobywania gazu i ropy,
- przebudowy,
- produkcja konstrukcji – energetyki wiatrowej.
Wyróżnia się także dziedzinę wydobywania ropy i gazu. Warto wiedzieć, że każda działalność stoczniowa ma własne prawa i specyfikę. Wymagane są też specjalistyczne zasoby.
Jak wygląda praca w stoczni?
W polskich stoczniach zatrudnia się specjalistów w różnych dziedzinach. Wszystko dlatego, że zakres prowadzonych prac jest szeroki. Projektuje się i buduje okręty, naprawia stare statki czy rozbiera się uszkodzony sprzęt. Sprawdzą się do tego projektanci, inżynierowie, spawacze czy szlifierzy konstrukcji stalowych. Poszukiwani są również operatorzy CNC czy monterzy kadłubów. Wymaga się od nich doświadczenia i właściwych kwalifikacji, które są potwierdzone zaświadczeniem o przebytych szkoleniach.
Praca w stoczni sprowadza się do:
- projektowania okrętów,
- budowania nowych statków,
- remontowania lub rozbiórki starych okrętów.
Praca jest wymagająca fizycznie i manualnie. Zawód ten wiąże się z wielką odpowiedzialnością. Wady konstrukcji mogą skutkować zagrożeniem życia załogi i pasażerów.
Stocznie remontowe
W Polsce działają również stocznie remontowe. Najbardziej znana jest Gdańska Stocznia „Remontowa”. Należy ona do Grupy Remontowej. Zalicza się także do niej Szczecińska Stocznia Remontowa „Gryfia”. Pracuje w nich około 1,2-2,4 tysięcy osób.
Nie można poza tym zapomnieć o małych stoczniach, które zajmują się produkcją:
- jachtów,
- kutrów rybackich,
- łodzi ratunkowych.
Mogą także przeprowadzać serwis czy remonty. Przez to, że działają na polskich rzekach i jeziorach, produkują mniejsze łodzie na lokalny rynek.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana