Fakty i mity na temat reflektorów ksenonowych
W nowoczesnych pojazdach często stosuje się zaawansowane systemy oświetlenia, które gwarantują znakomitą widoczność w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza i po zmroku. Wśród rozwiązań wybieranych najczęściej szczególną uwagę zwracają lampy ksenonowe. Konstrukcje tego rodzaju są wciąż rozwijane i zapewniają coraz lepsze własności użytkowe. Wielu kierowców nadal nie jest do nich przekonanych ze względu na krążące o nich półprawdy.
Co trzeba wiedzieć o reflektorach ksenonowych?
Lampy ksenonowe są wydajnym systemem oświetleniowym, który sprawdza się zwłaszcza w warunkach, gdy niezbędna będzie obserwacja drogi na większej odległości, a więc np. podczas szybkiej jazdy poza terenem zabudowanym. Wynika to z tego, że palniki emitują światło o barwie białej i stosunkowo niskiej temperaturze barwowej sięgającej ok. 5000 K. Są też w stanie uzyskiwać bardzo duże natężenie światła, co sprawia, że lampy zyskują większy zasięg. Znakomite parametry sprawiają, że wielu użytkowników aut decyduje się na przerabianie zwykłych reflektorów na ksenony. W Poznaniu usługi takie wykonuje firma TMC, korzystając z najwyższej jakości podzespołów od renomowanych producentów.
Jakie niesprawdzone informacje na temat ksenonów można wciąż usłyszeć?
Jednym z najdłużej pokutujących mitów jest stwierdzenie, że ksenony są nietrwałe. W rzeczywistości jednak czas ich działania jest porównywalny z klasycznymi halogenami, a wiele nowoczesnych konstrukcji okazuje się znacznie bardziej wytrzymałych. Trzeba jednak pamiętać, że wraz z eksploatacją auta poszczególne elementy będą ulegały stopniowemu zużyciu. O ile układ elektryczny, a więc statecznik i zapłonnik zachowują swe właściwości dość długo, o tyle palnik lampy z czasem staje się mniej wydajny. Przejawia się to zmianą barwy światła z białego na silnie zabarwiony fioletem oraz skróceniem zasięgu świateł.
Często powtarzana jest też opinia, że reflektory ksenonowe są drogie i nieekonomiczne. Choć rzeczywiście pierwsze modele tych świateł były kosztowne i zawierały sporo elementów takich jak bardzo złożony układ pozycjonowania świateł czy system spryskiwania, to współcześnie wiele reflektorów jest bardzo uproszczonych i znakomicie nadają się też do pojazdów niższych klas.
Co ciekawe, wiele zwykłych reflektorów można z powodzeniem przerobić na ksenony. Firma TMC Regeneracja Reflektorów działająca na Śląsku i w Wielkopolsce zajmuje się przygotowaniem lamp tego rodzaju, oferuje również naprawę i regenerację lamp ksenonowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana