Co oznacza skrót CFPP w kontekście olejów napędowych?
Silniki Diesla cechują się wysoką mocą, przekładającą się na rozwijaną przez pojazd prędkość. Należy jednak pamiętać, że są one wrażliwe na warunki atmosferyczne. Odcięty dopływ paliwa skutkuje unieruchomieniem samochodu, co obserwuje się np. w przypadku przymrozków. Tzw. temperatura zablokowania zimnego filtru (CFPP) wiąże się z zapchaniem filtrów przez parafiny, gdy na zewnątrz robi się chłodniej. Sprawdź, dlaczego skrót CFPP jest ważny.
CFPP – co oznacza ten skrót?
Olej napędowy jest produktem procesu destylacji ropy. Mieszanina jej pochodnych ma właściwości, które wpływają na funkcjonowanie oraz stan silnika. W szczególności negatywnie oddziałuje na nią niska temperatura. Poniżej 0oC dochodzi do rozwarstwienia się oleju napędowego i wydzielenia m.in. parafin. Są one istotne, ponieważ mają wpływ na jakość spalania paliwa, muszą jednak być w stanie ciekłym. Wytrącając się pod wpływem zimna, oblepiają filtr paliwa i uniemożliwiają przepływ oleju napędowego. To zaś skutkuje brakiem możliwości uruchomienia samochodu. Stąd też, by zapobiec powyższemu zjawisku, podaje się tzw. parametr temperatury blokady zimnego filtra dla omawianego paliwa. Właściwość ta określana jest skrótem CFPP (z ang. Cold Filter Plugging Point).
Znaczenie wartości granicznej
CFPP określony dla konkretnego produktu wskazuje wartość, poniżej której ma miejsce blokada silnika. Wrażliwość oleju napędowego na niską temperaturę sprawiła, że konieczne było wprowadzenie na rynek paliwa o parametrach, które odpowiadają bieżącemu okresowi.
Olej napędowy, znajdujący się w sprzedaży, powinien cechować się właściwym CFPP. I tak:
- dla paliwa letniego, sprzedawanego od 16 kwietnia do 1 października, wskaźnik ten wynosi 0oC,
- dla paliwa znajdującego się w sprzedaży od 16 listopada do końca lutego CFPP wynosi -20oC,
- w pozostałych porach roku CFPP wynosi -10oC,
- doraźnie stosowany jest olej arktyczny, o CFPP wynoszącym do -35oC.
Profesjonalny sprzedawca paliw, np. EL-BO PALIWA, dba, by do jego klientów trafiał odpowiedni rodzaj oleju. Kierowcy mogą dzięki temu tankować sezonowe odmiany, adekwatne dla danej pory roku. Takie oznaczenie pozwala zatem na uniknięcie przykrych niespodzianek, zwłaszcza w czasie zimy. Wartości temperatury zablokowania zimnego filtra są testowane zgodnie z określonymi wymogami.
Kierowcy powinni dbać, by zaopatrywać się w paliwo do silnika diesla u wiarygodnego dostawcy. W ten sposób bowiem mogą uniknąć awarii i niepotrzebnych, często wysokich kosztów napraw.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana